"אם אני רואה שלמטופל שלי עלה הדופק, ישר אני מתקשרת לראות מה קרה"
שירות חדש בשיבא BEYOND – נשארים בקשר עם הצוות הרפואי גם בין פגישה לפגישה, עם אפליקציה ייעודית, ליווי רפואי יומיומי ומענה מיידי במקרה הצורך
"המיילדת זמינה לי בכל רגע, היא עונה לי בכל שעה, ועונה לי מהר. אני מקבלת שירות במרכז הרפואי שיבא ואני מרגישה שאני ברפואה פרטית. זה באמת השירות הכי טוב שנתקלתי בו בחיי", כך מתארת ליאן דסה, מטופלת במרפאת הריון בסיכון את השירות החדש של המרכז הרפואי שיבא.
הכירו את הליווי האישי-רפואי אונליין למטופלים כרוניים , חידוש נוסף של שיבא BEYOND שלוקח את חוויית המטופל צעד קדימה ומציע שירות שדואג למטופלים גם מחוץ לכותלי בית החולים. שירות של רפואה פרטית - ללא תשלום נוסף. השירות מיועד לנשים בהריון בסיכון, לחולי אפילפסיה, למטופלות סרטן שד, למטופלות סרטן גינקו-אונקולוגי ועוד.
השירות מביא להיכרות קרובה עם המטופלים, המועילה לבריאותם
איך זה עובד? מטופלות ומטופלים יוצאים מפגישה פיזית אצל הרופא או הרופאה ונכנסים לפגישה אצל אחות case mananger.
זו מסייעת להתקין את האפליקציה ומסבירה איך היא עובדת. במקרה הצורך, המטופלים יקבלו גם אמצעים טכנולוגיים נוספים לצורך המעקב הרפואי.
אסתר גלר, אחות מיילדת שמשמשת case manager ומטפלת בנשים הנמצאות בהריון בסיכון, מספרת שבעזרת השירות זוכות נשים הסובלות מסוכרת הריון לטיפול אישי צמוד. "המטופלת מעלה לאפליקציה את רמות הסוכר שהיא מודדת בבית, אני עוקבת אחרי המדדים ומעדכנת את הרופא או הרופאה כל יום. אם המדדים תקינים אני רק מעדכנת שהכול תקין, אבל נשים שהתוצאות שלהן אינן תקינות מקבלות מיד שיחה ממני או מהרופא ולפעמים גם פגישת וידיאו, שבה ניתן לה הנחיות חדשות בהתאם למצבה.
"הנשים שאני מטפלת בהן צריכות במקרים רבים להקפיד על תפריט מיוחד בהתאם לסוכרת ההריון. אז הרבה פעמים הן שולחות לי תמונות של דברי מאכל ושואלות – את זה מותר לי לאכול? ואני שולחת להן תשובה על המקום, אם מומלץ או לא מומלץ לאכול את מה שהיא שלחה לי, הטלפון שלי מלא בתמונות של יוגורטים ולחמים", היא צוחקת. "אנחנו מפנים את הנשים עם סוכרת ההריון לתזונאיות, אבל אם היא לא מצליחה לאזן את הסוכר, אנחנו נראה את זה באפליקציה, ובמקרים כאלה נזהיר את האישה מייד ונשלח לה מרשם לאינסולין, כי במקרים האלה אסור להמתין. כל מטופלת זוכה להתייחסות אישית, כל אחת לפי הצרכים שלה. הן מאוד מאוד מרוצות".
ליאן דסה מסכימה: "עוד לא נתקלתי במשהו כמו המיילדת אסתר והרופא שלי, ד"ר אבי צור. הגעתי פעם ראשונה למרפאת הריון בסיכון בשיבא ופגשתי את הרופא, ומשם עברתי לשירות הליווי מהבית עם אסתר. עדיין לא פגשתי את אסתר במציאות אבל אני מרגישה שאני מכירה אותה יותר טוב מאשר כל אדם שפגשתי אי פעם. כל שאלה שיש לי – הם זמינים. כל המסמכים שאני צריכה, נמצאים באפליקציה, ואם יש בעיה, למשל הרופאה שלי בקופת החולים לא הבינה משהו שהיה כתוב שם, פשוט כתבתי למיילדת באפליקציה והיא מייד התקשרה לרופאה והסבירה לה. גם ד"ר צור מתקשר אליי אם יש בעיה, וזה לא מובן מאליו".
"זה שירות מאוד ידידותי, וממש נוח לתפעל אותו", מצטרפת שני כהן-יצחקי, שגם מטופלת במרפאה. "המענה מהמיילדת מאוד יעיל ומהיר. אני יודעת שהנתונים מועברים לרופא וזה טוב לדעת שיש מעקב רפואי צמוד. המיילדת זה מאוד מאוד עוזר כשיש לי מדדים נמוכים או גבוהים מדי".
"למה עלה לך הדופק?"
האחיות בשירות מספרות שהמטופלים מרגישים בטוחים יותר בזכות הקשר הרצוף. "אני עוקבת על המסך שלי אחרי המדדים של המטופלים. לפעמים אני רואה שלמישהו עלה הדופק, אני מייד מתקשרת אליו: 'מה קרה? למה עלה לך הדופק? ", מספרת אחות ה-case manager אירה אוקסנר.
"למשל, מטופל שמסתובב תמיד עם דופק 90 ופתאום הדופק שלו 120. אני מיד מתקשרת למטופל ושואלת מה קרה. לפעמים עונים לי 'בדיוק אספתי את הנכדים מהמסגרת', ואני מבינה, גם לי עולה הדופק כשאני אוספת את הילדים מהמסגרת", היא מחייכת.
אבל יש כמובן גם מקרים שדורשים יחס רציני ומידי. "לפעמים עונים לי מטופלים שחוו קשיי נשימה והתאמצו קצת יותר, או שבדיוק התחילו בפעילות גופנית. במקרים כאלה אני מבקשת מהם למדוד חום, כי יש קורלציה בין דופק לחום. אז אם אני רואה שיש עליית חום, אפילו קלה, אני כבר בהיכון, אני מציעה להם לגשת לקופה לעשות אק"ג, שזה משהו זמין ועוזר לנו לוודא שהכול בסדר".
הליווי האישי לרצף טיפולי בשירות, מביא להיכרות קרובה עם המטופלים, שמועילה לבריאותם. "אני מבינה את המטופלים כבר מעבר למדדים. היה לי למשל מטופל שהקפיד להעלות את המדדים שלו לאפליקציה במסירות, בכל יום באופן קבוע, וכשלא העלה יומיים-שלושה התקשרתי אליו לראות שהכל בסדר. כשהוא לא ענה, נדלקה לי נורה אדומה. התברר שבאמת הוא הרגיש לא טוב, היה באשפוז וזה נגמר בניתוח לב".
אחות ה-case manager אלה ליפשיץ, שמנהלת את השירות עבור חולי אפילפסיה, מספרת על הטיפול הצמוד: "אם אני רואה שיש חולה שאני יודעת שהוא מאוזן תרופתית, אבל פתאום הוא מסמן התקפים, אני מיד יוצרת איתו קשר, בודקת אם היה משהו חריג שאולי היה טריגר להתקף.
"בהתאם לשיחה, אני מעדכנת את הרופא. לפעמים אני רואה שמישהו אולי לא עובר התקפים, אבל מסמן שמצב הרוח שלו רע במשך תקופה, זו גם בעיה, זה יכול להיות טריגר לפרכוסים, או אולי תרופה שנרשמה לו גורמת לו לדיכאון, וזה משהו שאני אצור איתו קשר ואראה מה קורה".
סגנית מנהלת שיבא BEYOND, הדר אמיר: "חיזוק הקשר בין המטופל לצוות המרפאה הוא אחד הערכים המוספים הבולטים של רפואה מרחוק והוא מתאפשר באמצעות טכנולוגיות פורצות דרך ובעיקר באמצעות צוות קליני מסור, ובראשו אחות הנמצאת בקשר מתמיד עם המטופלים".
קופסת גלולות דיגיטלית
כל האפליקציות בשירות הליווי מרחוק הותאמו במיוחד לטיפול. כך למשל, באפליקציה הייעודית לחולי אפילפסיה care tuner יש "קופסת גלולות דיגיטלית", שבה המטופלים מסמנים את התרופות שלקחו כדי לוודא שלא פיספסו תרופה. האפליקציה גם מציעה אפשרות למדיטציה מודרכת, על מנת לסייע למטופלים להירגע, וממש הופכת לכלי טיפולי.
כשמטופלים בשירות החדש מגיעים לביקור אצל הרופא או הרופאה שלהם, הם מקבלים שירות הרואה את מצבם בפרספקטיבה רחבה יותר. "האפליקציה רושמת את כל התקפי האפילפסיה", מספרת ליפשיץ, "כשהמטופל מגיע לתור אני מוציאה את כל המידע שנאגר, והרופא המטפל רואה את תדירות ההתקפים בצורה של גרפים, כך שמתקבלת תמונה ברורה של מצב המטופל.
"והיא גם חוסכת להם ביורוקרטיה: לפעמים הם צריכים אישור רפואי כלשהו ובמקום לעבור את כל המערכת הם פשוט מבקשים דרך האפליקציה. המטופלים מאוד מאוד מרוצים מהשירות הזה".